Ridpass Sekúr, tisdag.

Efter att jag ridit Colle i tisdags red jag då min egna häst, Sekúr. Han var snorpigg och blev lite stressad av en bil utanför haha. Den körde fan in i ridhusväggen :O Men det gick ändå bra tycker jag, fick jobba med att mjuka upp honom så mycket jag kunde i skritt och trav och sen försöka låta honom jobba lite i galoppen så att han blev av med en del energi. Har börjat öva lite på byten, han kan ju det men har nog inte gjort det mycket på sistone och jag måste lära mig hans knappar. Tycker att det börjat bra åtminstone!

Ska berätta lite om hur det är att rida honom. Kurre har ju muskler på lite fel ställen så det gäller att han för jobba ordentligt med ryggen och gå så lågt som möjligt. Tycker faktiskt att han har blivit bättre! Men det tar ju lång tid att bygga om musklerna speciellt på honom som är lite äldre (13år). Han tar nästan en trekvart att mjuka upp! Man måste låta det ta tid och och skritta och jogga fram ordentligt sen lossa på honom i båda sidorna. Han har mer muskler i höger sida vilket gör att han är svår att ställa till vänster. Och i höger varv vill han gärna överställa och skjuta ut bogen, så man måste hålla emot ordentligt med ytterhjälperna så att man trycker in bogen och håller honom kvar på spåret plus ser till att han ser ut som en banan och inte en fiskkrok :)

Han är också lite lat i dressyren och vill gärna fuska, så det gäller att man inte fegar och slutar driva trots att han är både stor och pigg! Men han har börjat gå riktigt fint och avslappnat i slutet nu :) Ska försöka fota nån dag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0