Blank päls

Jag tänkte att både Min-San och Sekúr har varit riktigt blanka och fina i pälsen, och jag borde dela med mig av hemligheten haha ;)

Jo jag schamponerar eller sprayar sällan mina hästar med pälsglans. Bara innan tävling ibland, då schamponerar jag. Sprayar med pälsglans gör jag bara i svansen för att den ska växa ordentligt och vara lätt att reda ut :)

Då är min hemlighet: Ordentlig rykt. Det finns ingen genväg. Jan Brink brukar säga, det går inte att tvätta pälsen till glans. Man måste slipa på den, som en pensel. Och dessutom ger rykten massage och ökar blodcirkulationen i huden så pälsen mår bättre.

Man behöver inte lägga ner så mycket tid på det! Jag har en rätt mjuk borste som ändå tar bort det smuts den behöver, jag borstar igenom hela honom noga och det tar kanske fem minuter? Inte så lång tid! Då kan jag lägga ner mer tid på det ;) Och nu är han så len och fin att jag gärna borstar och klappar läänge!

Både Min-San och Sekúr har fått B-vitamin och biotin, det kan också bidra. Men jag ber er att kolla med nån duktig och kolla igenom foderstaten innan ni börjar med tillskott, effekten kan i värsta fall bli förgiftning om man doserar fel...




En blank hårrem är ett tecken på en frisk och välmående häst, så jag tycker att jag kan skryta med att ta väl hand om mina hästar? ^^,

Kommentarer
Postat av: Maja

Testar om det funkar att kommentera.

2010-04-07 @ 21:15:35
URL: http://majajonson.blogg.se/
Postat av: Solskeeen@BDB

Jätte bra skrivet!

2010-04-08 @ 21:57:29
URL: http://mittsolskeencarlo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0