Hoppträning fredag 2/4

Jo igår tränade jag ju för Hannah, tänkte berätta lite mer ingående.

Vi började med att prata om honom och våra vål och så, eftersom det var första gången vi tränade. Sen satte vi upp på räcken, ett på medellinjen och ett på en diagonal. Vi började med att bara hoppa på volt och se efter var problemen låg / vad vi behöver öva mer på. Och jag är sjukt nöjd för nu vet jag nästan exakt vad som händer!

Har hört av flera att jag är vad man kallar ryttarbygd och har en bra grundsits, så jag sitter alltid hyfsat rak i ryggen och rätar alltid upp mig som man lärt sig att man ska i avbrott och när jag försöker sakta in. Men när jag lutar mig tillbaka, skjuter jag honom framåt med höfterna. Han är jätte känslig för det så han bara far iväg! Så det blev det första vi fick korrigera, jag måste rida med axlarna lite längre fram.

Sedan kom problem nummer två, jag taxerar åt honom i anridning mot hinder. På Min-San som inte är lika erfaren som honom fick jag alltid jobba med att komma rätt och trycka av honom, men på Kurre stör det mest. Han får sånt hiimla påskjut och hoppar lite mer uppåt och iväg när jag skjuter på. Så då fick vi börja öva på att jag skulle slappna av och låta honom tänka själv, till en början kanske han kom lite fel och Hannah sa åt mig att låta honom braka in i hindret om han så ville, då börjar han tänka själv!

Sedan kommer det i avsprångspunkten, jag måste se till att hålla axlarna framåt för när han hoppar av har han sån kraft att man skjuts bakåt i sadeln och hamnar i bakvikt under och efter hinder. Och när jag hamnar i bakvikt skjuter jag fram honom med sätet, och kanske stoppar upp honom genom att ta i tygeln och då ställer han sig och studsar. Så bättre följsamhet och balans övade vi på.

Det blev så himla stor skillnad och när det går som det gick när det var som bäst igår skulle en 1.10 bana inte va några problem alls! Så vi är väl på gång snart ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0