Rivningar

Fick ett önskemål att jag skulle skriva om när han river och vad det beror på och så.

Hm har svårt att säga men varenda gång hästen rivar har ju något blivit fel. Man kan ha kommit för flackt, för nära, stört hästen eller något. Det kan bero på flera saker. Oftast när vi river är det för att vi kommer för flackt och jag tar honom för mycket i munnen så att jag "låser fast" honom, han drar då inte upp benen ordentligt och river.

Alla hästar har en gräns för vad deras kapacitet klarar, och var de behöver mer hjälp från ryttaren. Upp till den gränsen kan man rida väldigt lugnt och okomplicerat och hästen klarar mycket själv. När man når den gränsen blir det mer tekniskt och man kan behöva trycka av hästen och kämpa lite mer. Såklart går det också att träna så att man höjer den gränsen, genom styrka, kondition och självförtroende men man måste också acceptera hästens kapacitet som den är.

Kurres gräns går rätt högt, det kommer vara uppåt 1.20/1.30 då min ridning vad gäller själva hoppet börjar spela större roll. Just nu sköter han hoppet. Så därför beror våra rivningar endast på anridningen, om jag klantar mig eller inte :) Är det en bra förklaring?


Kommentarer
Postat av: ...

Men vad är det du gör i anridningen som gör att det blir fel?

2010-04-16 @ 21:18:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0