Tisdag: hoppträning

Hoppade för Hannah, och när jag hoppar för henne är det privatträning då. Annars tränar jag varannan tisdag för Cattis i grupp :)

Vi fortsatte på det vi jobbade med förra träningen, alltså travhoppning. Han ska gå lugnt mot hindret och börja hoppa på styrka, inte på fart. Förra gången började han lyssna, den här gången gick han lugnt och väntade på mig från början. Rusade inte en enda gång! När hindrena kom upp lite högre stannade han några gånger, inte alls negativt bara ett bevis på att vi nått vårt mål: vi har kommit till den punkten där jag måste driva och verkligen rida mot hindret och inte bara sitta och hålla tillbaka honom. Alltså det man vill åt hos en så het häst som Kurre! Efter lite drivning från min sida hoppade han ju fint då med :)

Så vi slet inte på honom i den övning så länge, eftersom det gick så bra. Vi började hoppa två hinder på en långsida med 4-5 galoppsprång emellan. Detta var väldigt nyttigt eftersom jag brukar ha svårt att ta tillbaka honom på tävling när detta kommer. Hinner liksom inte emellan hindrena. I varje fall så la vi in en halt mellan de två hindrena, lite svårt till en början men när jag hade skänkeln med gick det super! Sen bytte vi ut halten mot en halvhalt i stället, och han var ju klockren! Lyssnade verkligen, halvhalterna gick igenom mycket fortare än vanligt :)

Hannah hade inte så mycket att säga förutom att det var en stor förändring sen förra gången, och förra gången sa hon samma sak så det är en stadig utveckling! Och att jag red väldigt bra och att han var så himla fin, ja jag är överlycklig! Fina häst <3 Avslutningsvis la vi ihop allt till en bana men det var onödigt att nöta på honom när det gick så bra :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0