Gårdagens övningar

Hehe, hoppas ni förstår mina "fina" paintbilder. Ha lite överseende.

Övning 1:

Man rider på en av de stora volterna och börjar med att ha ett bra och jämnt stöd i båda tyglarna. Sedan flyttar man ut bakdelen för innerskänkel på den öppna delen av volten. Detta gör att hästen aktiverar sina bakben och börjar jobba mer med ryggen, detta brukar vara det snabbaste och bästa sättet att få Kurre att börja jobba ärligt. Under hela passet kan man ta upp den här övningen om man känner att man behöver mer bakbensaktivitet!
Jag brukar ha ett dressyrspö i innerhand som jag bara kan peta lite uppmuntrande med på bakdelen när jag vill få honom att flytta, så det inte blir så tjatande med skänkeln när han inte riktigt lystnar än.

Övning 2:

Här ska man bara komma i en bra och jämn galopp och bibehållet tempo. Avstånden kan variera (självklart ska man anpassa dem efter hästens storlek!) men poängen är bara att man ska öva sig på att rida igenom hela med samma antal galoppsprång på båda sidorna och krysset och samma tempo och bjudning genom hela, så hästen varken rusar eller står emot. Hindrena ska inte vara höga men kan anpassas efter utbildningsnivå och vad man vill få ut av övningen. Man kan egentligen bara ha bommar på marken, så kan man rida den i princip varje dag om man vill! Det sliter inte.

Kommentarer
Postat av: Klara Hovstadius -Tävlingsryttare med världens finaste ponny

Om man gör den första ett helt pass (nästan) så är det ljuvligt att rida dagen efter ;-)

2010-07-15 @ 13:01:06
URL: http://klarahovstadius.blogg.se/
Postat av: Maria

Andra övningen förstod jag inte riktigt bilden på, gissar på att krysset i mitten är ett hinder. Men resten? :O

2010-07-15 @ 15:14:37
URL: http://littra.blogg.se/
Postat av: Matilda

SV: var så lite =)

2010-07-15 @ 16:02:27
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Denise

sv: japp det har kommit nya tretorn stövlar. men dom säljs inte än. har lagt ut dom på min blogg så det är bara att kolla :) men jag kan i alla fall säga att dom är helsvarta.

2010-07-15 @ 17:20:18
URL: http://denisemarklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0