Självförtroende: Idrott som ridning o liknande

Varför jag tar upp dessa två (trots att det känns lite konstigt att skriva om hehe..) är att jag tycker att det är väldigt viktiga ämnen och det är ämnen som ligger mig så varmt om hjärtat eftersom jag kämpat med båda.

Självförtroende är då tron på sin egen prestationsförmåga. Och det kan gälla allt från arbete till socialt så jag tänkte ta upp lite av varje.

Börjar då med självförtroende i idrotter med ridningen som exempel då eftersom det är den sporten jag känner till mest. Jag har hållit på att lägga av flera gånger för att jag kännt att jag inte kommer någon vart, aldrig blir bra och att alla andra är bättre än mig. Detta är vad jag kommit fram till:

- Vi har alla bra och dåliga dagar / perioder. Så kommer det vara i skolan, på dansen, det intstrumentet du håller på med eller ridningen. I allt vi gör alltså, det är ju så med kompisar med... Grejen är den, att det är en del av sporten och framförallt livet att lära sig att ta motgångar, att bli bättre på det i sig. Så nästa gång det börjar bli segt vet du bättre hur du ska ta dig upp igen och du kämpar hårdare igenom det jobbiga. Det är bara att bita ihop och komma igen som min pappa brukar säga!
- Om du känner att du aldrig kommer bli bra, vad betyder egentligen bra? Alla kan inte bli bäst, även den som blir bäst kommer någon gång att bli "ägd", det kommer någon bättre tillslut. Det vi alla vill är att bli bättre. Sluta tävla mot andra och försök att istället pressa dig till det du vill, alltså att lära dig mer och utvecklas! Eller hur? Det är ju det som är det roliga med sport och livet!
- Viktigaste inom sport är alltså att öva sig mentalt, gör upp mål för att bli bättre och pressa dig inte för hårt. Kom ihåg att vi alla är bra på olika saker och alla har bra och dåliga dagar. Dock strävar vi alla mot samma mål, att vi bättre.
- Hur klyschigt det än låter, ha kul, annars kommer du aldrig komma någonstans. Annars slösar du din tid. Då är det bättre att du gör något annat som du tycker är roligt! Ställ dig frågan, är det värt det? I så fall, kämpa! Go for it!

Jag skiter i om jag är bäst eller sämst, jag gör det bara för att jag älskar det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0