Självkänsla

Att ha en bra självkänsla betyder att man tycker om sig själv, att man känner sig säker i sig själv och inte tar hårt på kritik ifrån andra. Man tycker själv att man förtjänar framgång och välmående och klarar av livets grundläggande utmaningar. Självkänslan sitter inuti till skillnad från självförtroende som handlar om tron på sin prestationsförmåga och mer ytligt då. Båda krävs självklart men nu ska jag börja med att prata om självkänsla!

Varför jag tror att jag är bra på detta är att jag har gått från noll självkänsla till en riktigt bra självkänsla, så jag vet hur det är i båda lägen så att säga.

Det var ett tag då jag helst ville dö eller bara sitta själv och gråta, eller rymma. Jag tyckte att jag själv var urtråkig till både personlighet och utseende och mådde rätt dåligt på grund av detta. Men med tiden (kanske med hjälp av mitt allt bättre självförtroende) lärde jag mig att älska och uppskatta livet. Jag insåg att det är på tok för viktigt, fint, underbart och KORT för att slösa bort det på att vara ledsen och orolig!

När jag accepterat att jag har mycket att lära men fortsatte att växa så mognade jag betydligt kände mig mycket mer säker i mig själv. Jag hittade sakta mig själv när jag slutade stressa fram det. Jag började göra det jag tyckte om och ta bättre hand om mig själv, nu är jag nog min egen bästa kompis! Jag vet att det är mig själv jag ska tillbringa mest tid med framöver så den relationen är viktigast att jobba på, du själv är alltid bäst att prioritera. För vet ni? Hur dåligt ni mår, vad som än händer och vem som än sviker er måste ni kunna gå tillbaka in i er själva och hitta stöd. Tro mig det kommer hjälpa.

Nu tror jag att jag är vacker och rolig både inne och utanpå sålänge jag behandlar de runt om mig väl, och så borde alla andra också känna!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur kan du inte ha bra självkänsla? Du är ju fantastiskt vacker!

2010-09-21 @ 20:50:22
Postat av: Anonym

Självkänsla handlar också om att acceptera sig själv, se sina förmågor men också begränsingar. Det handlar inte bara som du får de att låta, att man är bäst i världen på allt. De handlar om att vara nöjd med den man är och de man har och finna lycka i det.



men absolut känner man sej bättre om man behandlar alla väl, men då ska man verkligen göra de också, inte vara för självsäker eller stolt, acceptera att man begår misstag och me om ursäkt för detta. (Syftar inte på dej personligen)...

2010-09-24 @ 11:36:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0