Därför ska du inte ha bråttom

I vår ålder är det lätt att man hamnar där. Man börjar satsa, och helt plötsligt måste man klättra i klasser hela tiden och om det inte funkar med häst eller tränare så byter man. Man har bråttom att komma uppåt toppen helt enkelt.
Jag tror så här, fast ni kanske inte håller med mig...
Att varje erfarenhet är en bit på vägen och det finns något att lära sig av ALLA situationer! Jag menar att vi alla har svackor då och då, det är bara att acceptera men man lär sig av dem också. Man lär sig hur man ska ta sig upp igen om inte annat.
En gammal tränare sa till mig att stanna länge i varje klass. Stanna så länge att det känns enkelt och du börjar tröttna på alla rosetter... Så ska det kännas liksom! Barnsligt enkelt så att man förtjänar och verkligen kan känna att man har en bra grund inför nästa klass. Det är ju svårt att känna så ifall man slarvade igenom den förra.
Om du och hästen redan har tävlat de där klasserna förut, ja men fine då kan man ju avancera snabbare! Men när du ändå inte försörjer dig genom att rida är det faktiskt inte bråttom upp i stora klasser. Det du vill göra nu är att bli tillräckligt bra för att kunna jobba med detta, och de färdigheterna får du genom alla erfarenheter du kan få.
Genom att rida igång en häst från konvalescens, genom att rida perfekta rundor på 1m, genom att rida massa olika hästar oavsett hur tröga eller spända de är: ju svårare ju bättre! Det kommer du ha nytta av sen.
Så, tills jag känner mig tillräckligt mogen och säker samt har en häst som är redo för de stora klasserna kommer jag inte ha bråttom dit. Jag tänker ta vara på varenda sekund på vägen som gör mig bättre!
Plankan Sekúr lär mig något, varenda ridpass oavsett vad vi gör. Han kräver sjukt mycket arbete, men det kommer jag tacka honom för i framtiden när de flesta hästar känns lätta! ;)

Kommentarer
Postat av: Maja - fälttävlansryttare

mina ponnys har varit super jobbiga att rida men tack vare dom har jag blivit den ryttare jag är idag :)

2011-04-21 @ 10:45:27
URL: http://retardriders.blogg.se/
Postat av: Rebecca - VINN HANSBO SCHABRAK!

Vi har en tävling där du kan vinna ett hansbo schabrak, var gärna med!http://ridersjumping.blogg.se/2011/april/bloggtavling-1.html#comment



Kram :)! Och ursäkta om du ej vill ha sådana kommentarer.

2011-04-21 @ 11:11:01
URL: http://ridersjumping.blogg.se/
Postat av: Mimmi

kan det ha varit min mamma som sa det ? ;) det är iaf något hon alltid säger till mig, och det är också det fina med att ha unghäst - man känner aldrig att man måste skynda eftersom det viktigaste är att hästen ska få en bra utbildning :)

2011-04-21 @ 16:23:54
URL: http://frokenhadin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0