Om det skulle varit på mitt sätt...

- Lorden har två schabrak till hans dressyrsadel som jag rider mest i just nu och båda är skitiga! De är täckta av torkad svett och massa stixiga hårstrån... Jag brukar vara väldigt noga med att schabraken är såpass nytvättade att hästen inte kan få skav av dem eller så att de inte blir obekväma!
- Han har boots i hagen, vilket jag förstår eftersom att det är mycket stenar och träd där men då måste man vara så noga med skötseln! Han har ingrodd skit o lite mugg :/ Skulle det vara min häst skulle han inte ha boots dygnet runt som Lorden, så himla lätt för skav och sen känns Lorden aningen varm och svullen där de sitter. Annars skulle jag se till att bootsen hela tiden är hela, rena och att han är helt ren runt karlederna.
- Han är ju såå tjock! Men rätt lat, så jag förstår att de vill ge honom havre men jag skulle ta bort nästan allt eftersom han har fri tillgång till hösilage och sedan kanske ge honom några nävar Krafft Groov 90 när han är i bättre hull. Framåtbjudningen kommer med ökad styrka och kondition samt minskad mage!
- Jag skulle rida på ett mildare bett, kanske ett gummibett eller ett tjockare tredelat men rida på något skarpare kanske en dag i veckan, bara för att få honom mer lugn men uppmärksam i munnen.
Nu är det ju så svårt att vara nogrann med en häst som går på lösdrift, speciellt eftersom att Elenas dotter tröttnat. Men jag lovar er att efter några månader hos mig skulle den här hästen se såå snygg ut! (Jag är ju expert på att skämma bort mina hästar...)
Kurrilur gläänser! Och är i bra hull för ett fullblod, fick massa beröm från veterinären! Jag är en stolt hästägare till denns pärla :D

Kommentarer
Postat av: Liz

Har du tillåtelse av ägarna att skriva detta? Kan väldigt lätt uppfattas som negativ "kritik", bättre att prata med ägarna direkt istället!

2011-04-25 @ 09:23:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0