Prioritera skolan

Hejsan, nu tänker jag berätta varför ALLA ska prioritera skolan. Oavsett ifall ni satsar på något annat, som hästar och inte tycker att ni "behöver" det.
1. Du behöver det. Man får så himla mycket mer respekt här i livet ifall man har en bra utbildning! Jag tycker att alla borde satsa på någon sorts högskoleutbildning efteråt också, bara för att man aldrig vet vad man vill göra sen i livet och då är det bra med bästa möjliga utbildning bakom sig. Vem vill vara den dumma på alla middagar som är helt oallmänbildad osv., även om man nu är en rätt duktig ryttare?
2. Även en duktig ryttare behöver utbildning! Oftast kan man inte bara leva på att rida, och man kan inte heller göra det för alltid se på till exempel Jan Brink som ny tränar, säljer, rider till osv. Man måste vara tillräckligt kompetent att kunna driva företag, göra affärer och jobba tillsammans med olika papper, betalningar och så där. Det hjälper dig dessutom att förstå hästens anatomi, sjukdomar, utfodring och skadelära ifall du gör bra ifrån dig i skolan. T.ex. så har idrotten, kemin och fysiken hjälpt mig i min hästhållning redan, inte bara biologin alltså! Ifall du har en bättre utbildning tror i alla fall jag att du är en mer attraktiv arbetspartner.
3. Du vill prestera bra i skolan. Och varför? Jo för att ifall du inte gör det får du dåligt samvete, du vet ju att du kan bättre och du får dålig respekt och en dålig relation till många elever och framför allt lärare.
4. Nu när du kanske förstår hur viktigt det är så finns en sak till att ta upp: plugg. Och det kommer alltid i andra hand, efter hästen. Eller hur? Så är det för mig i alla fall! Men nu tycker jag att vi ska ändra på det, för jag tror att ifall man prioriterar plugget och gör det först så gör man det snabbare och kan sedan lägga ner all tid på hästen utan dåligt samvete! Annars ligger läxorna alltid över en och orsakar stress och annat, man skiter i att putsa eller borsta hästen noga för att man måste hem och plugga. Istället kan vi börja med att plugga, göra det effektivt och eventuellt ta hjälp i stallet om man kan. Och nästa dag är man klar och kan både borsta och putsa, utan stress och dåligt samvete!
Jag ska kämpa för nya rutiner med väl planerad tid och midre stress, ni borde göra det samma!
Jag suger på att plugga, brukar hamna framför såna sköna grejer som narvalar på internet och.. haha ^^,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0