Sekúr 10/4-2011: Ska det tolkas som bra eller dåligt?

Idag red jag ut i cirka en timme med full fokus på framåtbjudning med lydighet. Alltså ville att han skulle tänka och bjuda framåt hela tiden men lyssna på alla mina hjälper ändå, hade inga stora krav på hur han jobbade utan med ett mjukt stöd i handen så kom ryggen så småningom!
Skrittade mycket innan jag travade runt i skogen och hoppade små naturhinder, han tyckte att det var spännande! Och han skötte sig exemplariskt, rusade inte och studsade inte en enda gång. På vägen hem galopperade jag över en äng där alla hästar brukar bli pigga och testade hans lydighet och balans genom att ge honom mer tygel och då gick han kvar i samma form och tempo vilket är jättebra såklart!
Men när jag tänker efter, så brukar Kurre alltid busa och bråka lite ute. Han brukar helst vilja galoppera fort istället för att skritta, om man inte låter honom springa iväg med huvudet i vädret (som han vill) blir han först sur och kan hoppa och kasta sig åt sidan. Och idag var han lugn som en filbunke. Inte seg, men han skrittade lugnt och fint när jag sa till honom. Och han ökade inte tempot om jag inte bad om det. Känns inte som om jag har tränat så mycket på det att det skulle sitta där han annars vill rusa...
Hoppas att vi kan reda ut detta snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0