Vad jag tycker om NH

En läsare frågade jag vad tycker om NH (natural horsemanship), så här kommer svaret!

Jag tycker att vi i all hantering av hästen borde sträva efter en hästhållning som är så naturlig för hästen som möjligt. Den domesticerade hästen lever inte på långa vägar likadant som dess förfäder gjorde trots att den har väldigt liknande instinkter och behov. En helt naturlig hästhållning skulle innebära att vi behöver släppa hästarna fria på savannen, vilket inte heller skulle funka eftersom de är så formade av avel och inte naturens gång så de skulle troligtvis inte överleva.

Jag tycker inget dåligt om NH, vill bara göra klart för vissa skillnader. Trickträning, att få hästen att stegra, lägga sig ner eller liknande är inte NH. Man kan lära hästen dessa saker med hjälp av NH, men det skulle i praktiken funka med andra metoder. Sedan tycker jag inte att man borde säga att man håller på med NH eller inte, ALLA borde sträva efter att låta hästen leva så naturligt som möjligt oavsett vad man håller på med. Det är svårare för oss som håller på med hästsport, men jag märker tydligt hur mycket bättre hästen mår när jag strävar efter naturliga förhållningssätt.

Jag kan uppfölja detta inlägg om mina synpunkter på små delar inom horsemanship senare.

Att få leda min lugna, glänsande och friska häst förbi oroliga hästar i hetsande miljöer ser jag som en belöning för att jag alltid försöker hålla "naturligt" i tankarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0