En häst som gillar motion

Gud vad glad jag blir, när man märker hur mycket min häst GILLAR det han gör. Förutom att jag känner det när jag rider, när jag hoppar och när han får komma ut och röra på sig hur glad han blir så märker man hur gärna han vill ut haha... Ska ge ett exempel.

Han brukar aldrig sparka i boxdörren. Det kan vara när man fipplar med en bunke kraft precis utanför hans krubba som han blir otålig, men annars nej. Dock är det så att han sparkar i dörren när jag kommer ibland, mitt emellan fodringar vilket verkligen inte är den tid han brukar bli uppspelt. Det blir också värre ifall jag håller på med andra hästar, sadlar och borstar och så utanför honom. Då blir han inte glad. VÄRST är han när han vilat dagen innan, eller om han gått lugnt några dagar och det är sent på kvällen DÅ blir han otålig! Han ska banne mig ha sin motion, sen ser han så extremt nöjd och glad ut när han kommer in igen :D

Det är så här jag vill ha honom. Definitivt inte så otålig och med så mycket överskottsenergi så att han blir så här, men precis som han är nu. Han är glad över att få komma ut, pigg och framåt i arbetet och dessutom går han bäst när han är så här för då är han känsligare och mer villig att arbeta. Jag inser att det är en hårfin linje mellan otålig förväntan och beteende störningar. Det är därför man måste ha jäkligt noga uppsikt på sin häst och umgås med den varenda dag, så man lär känna den och hinner upptäcka sådana störningar i tid!

Min häst har glimten i ögat, that's whaj aj love him so much <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0