Grunder

Jag har börjat jobba Kurre i skritten och nu när jag inte kan göra så mycket annat fokuserar jag väldigt mycket på basic saker. 

1. Han ska lyssna på handen. Jag vill ha kontakt utan att han blir tung. Oftast så biter han tag i bettet och ignorerar det helt, så man måste plocka och lirka lite innan han börjar lyssna vilket jag är nogrann med nu och hoppas att han ska mjukna fortare för varje pass! Viktigt att tänka på: Mjukna. Sitt inte och dra, agera istället snabbt och väl genomtänkt så att hästen lyssnar fort och man genom det kan mjukna fortare.

2. Han ska ta skänkeln. Han är just nu otroligt döv för skänkeln! Speciellt vänsterskänkeln, han flyttar inte ett dugg för den. Så jag jobbar med att flytta honom i sidvärtsrörelser, är snabb och konsekvent som med handen för att sedan mjukna i stället för att tjata och göra saken värre. Jag vill ha resultat! Viktigt att tänka på: Ryttarens position och hur man jobbar med förhållningar kan ofta påverka hur hästen tar skänkeln så man måste komma ihåg att sitta rätt innan man blir sur på att den inte flyttar sig som man vill.

3. Lydnad är viktigt. Tror inte att jag behöver förklara det mer, han ska bara lyssna på det jag "säger".

4. Framåtbjudning. Han får inte sega och luffsa runt utan han ska vara aktiv! In med bakdelen och skjuta på ordentligt!

Mitt mål: om 2 veckor ska jag ha hyffsat lätt för att få en stadig form i skritten, just nu ser han ut som en giraff.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0