Vem är Sekúr?

Sekúr är över 50% fullblod men har också Hannoveraner i sig. Han är över 170cm i mankhöjd men det mesta är bara långa ben, han är annars så smäcker att han inte känns så stor att rida. Han kan ha ganska mycket galopp, det är nog den gången han känns som störst för det är lätt att tro att han går för fort och då sitta och hålla tillbaka honom.

Våren 2009 gick han en internationell 145cm final i Italien, direkt därifrån köptes han till Sverige och det försäljningstall som jag köpte honom ifrån fyra månader senare. Första halvåret var han spänd som en planka och drabbades även av flera hovbölder.

Nu i veckan fyllde Kurre 15 år, och han nu en av de trevligaste hästar jag känner! Han är väldigt mogen och trygg i sig själv, så han säger till mig på en gång när jag gör fel så att jag kan korrigera det i stället för att bli nervös själv. Han kan vara lat, och då måste jag se till att han jobbar. När han är på jobbet så ställer han alltid upp! Hoppning är det bästa han vet, så han spätsar öronen och letar efter varje hinder även om de är över 1.20 cm höga.

Han är mysig i all hantering, eftersom han alltid blivit väl behandlad av människor. Det är bara i ridningen han kan bli spänd för han har antagligen inte blivit dressyrriden på rätt sätt. När han slappnar av har han dock ett bra steg och en underbar känsla! En duktig dressyrtjej i mitt stall brukar säga att hon föredrar honom framför hennes MSV dressyrhäst i de lägena ;)

Han är min bästa vän. Han har en sådan otrolig personlighet! Som hans sätt att kommunicera med människor, alltid vara uppmärksam och försiktig mot en. Trots det har han temperament och älskar att springa och busa!
Kurribus är min absoluta favorithäst, den härligaste häst jag suttit på <3

Kommentarer
Postat av: HÄSTRYTTAREN

Heej va med i min blogg tävling och vin fina priser från Scapa sports, KL, JW

http://hastryttaren.blogg.se/2011/may/bloggtavling.html

2011-05-04 @ 10:04:59
URL: http://hastryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0